Opgaver til Scratch 1

For at få erfaring med Scratch, er det godt med nogle opgaver at gå i gang med. På denne side finder du en en bunke der kan få dig i gang med dine egne projekter. De vokser i sværhedsgrad. Opgaverne bygger på hinanden. Lav dem derfor i rækkefølge.

Når du har klaret dem allesammen, kan du kalde dig programmør!

Husk at alle Scripts skal have noget et starte fra. De klodser der kan bruges som en start, finder du i kategorien Hændelser. En god en at starte med, er den klods der hedder “når du klikker på grønt flag. Ting der kommer under den klods bliver udført når du klikker på det grønne flag i øverste højre hjørne af Scenen. Det er sådan man starter sit program.

Du kan afprøve klodser ved at klikke på dem en enkelt gang før du trækker dem over i vinduet hvor du laver dine Scripts. På den måde kan du få en fornemmelse for hvad de gør før du bruger dem i dit Script.

Peg mod musen

Placer en Sprite på Scenen hvis der ikke allerede er en. Lav et Script i din Sprite, så den hele tiden peger mod musepilen. Den skal altså dreje sig, så den følger med når du bevæger musepilen. Tænk på, at det en noget der skal ske “for evigt”.

Brug klodser fra kategorierne: HændelserStyring og Bevægelse.

Følg musen

Udvid dit Script på en måde der gør, at din Sprite nu går fremad mens den peger mod musepilen. Prøv at få din Sprite til et bevæge sig med forskellige hastigheder.

Følg en sprite

Placer en ny Sprite på Scenen. Giv den et navn. Lav et Script der gør, at den gamle Sprite hele tiden peger mod din nye Sprite samtidigt med at den går fremad.

Brug  ikonerne “Formindsk” og “Forstør” til at ændre størrelse på dine Sprites. Ikonerne er lige over højre hjørne af Scenen. Sørg for at lave størrelserne på dine Sprites om, så der er god plads til dem begge to på Scenen.

Nu bliver den nye Sprite bliver hele tiden fanget. Lav dens Script om, så det nu er den der hele tiden løber mod musepilen. Den skal altså gøre det, den gamle Sprite gjorde før.

Spil en lyd

Når den gamle Sprite har fanget den nye Sprite, skal den nye Sprite reagere ved at sige en lyd. Tilføj en ny Lyd fra biblioteket til dit projekt. Det skal være en lyd fra kategorien Effekter.

Lad os udvide Scriptet fra før. Den nye Sprite skal sige hele den nye lyd færdig når den bliver fanget. Du skal sikkert nu have 2 Scripts kørende på samme tid i den nye Sprite. Flere Scripts der kører samtidigt, kaldes Tråde på dansk og Threads på engelsk.

Du skal bruge flere to Tråde for at være sikker på, at den nye Sprite bliver ved med at bevæge sig selvom den er blevet fanget.

Brug en taleboble

Når den nye Sprite bliver fanget, skal den ikke bare spille en Lyd. Den skal også sige noget i en taleboble. Du må selv bestemme hvad den skal sige.

Du skal bruge klodsen “sig ….” fra kategorien Udseende for at lave en taleboble.

Vent et øjeblik

Den nye Sprite skal have tid til at løbe væk igen når den er blevet fanget. Derfor skal vi have lavet om på hvordan den gamle Sprite opfører sig: Så længe den ikke berører den nye Sprite, skal den følge efter den, men når den berører den, skal den holde en pause på 2 sekunder.

Du skal bruge klodser i kategorien Styring for at løse denne opgave.

Hold styr på liv

For at fangelegen på et tidspunkt kan slutte, bliver vi nødt til at holde øje med hvor mange liv den nye Sprite har tilbage. Når spillet starter, skal den nye Sprite have 3 liv. Når den bliver fanget af den gamle Sprite skal den miste et liv.

For at huske hvor mange liv der er tilbage, skal du bruge en Variabel. En Variabel, fungerer som en kasse hvor man kan gemme et tal (eller et ord). Lav en Variabel der hedder “Liv” i den nye Sprite. Du skal altså sørge for, at Variablen er “kun for denne Sprite”.

Du skal bruge klodser i kategorien Data for at bruge Variable.

Game over!

Spillet fortsætter selvom den nye Sprite ikke har nogle liv tilbage. Faktisk, kan den have et negativt antal liv tilbage! Det går ikke. Opdater Scriptet for den nye Sprite, så alle Scripts stopper når den har mindre end 1 liv tilbage.

Du skal bruge en klods i kategorien Operatorer for at løse opgaven.

Tilføj en baggrund

Scenen ser lidt trist ud hvis du ikke har tilføjet en baggrund. Tegn en baggrund, vælg en fra biblioteket eller upload en fra din computer.

Vi har brug for point

Vi har brug for at den nye Sprite kan få nogle point. Jo længere tid den kan undgå at blive fanget af den gamle Sprite, jo flere point skal den have. Brug ny Variabel og kald den “Point”. Læg 1 point til hvert 5. sekund. Opret en ny Tråd der holder styr på tildelingen af point. Sørg for at den nye Sprite altid har 0 point når spillet starter. Vær også opmærksom på, at det første point først skal tildeles når de første 5 sekunder er gået.

Rolig nu!

Når den nye Sprite når helt hen til musen, opfører den sig underligt. Opdater dit Script, så den kun bevæger sig når afstanden til musepilen er mere end 5.

Der findes en klods i kategorien Registrering, der kan måle afstanden mellem den Sprite der har Scriptet og andre ting. 

Faste pladser

Som spillet er nu, starter dine Sprites der hvor de stod da det sidste spil sluttede. Bestem dig for hvor de to Sprites skal være når et nyt spil begynder. Sørg for at begge Sprites flyttes til deres startpositioner når et spil startes.

Animation

Ved at skifte mellem en Sprites Kostumer kan du få den til at se meget mere levende ud. Lav Tråde der skifter Kostumer på dine Sprites. Sørg for at det ikke går for hurtigt.

Kig efter klodsen “næste kostume” i kategorien Udseende. Den skifter til de næste Kostume for en Sprite. Hvis der ikke er flere Kostumer, skifter den til det første Kostume igen.

Tillykke!

Flot! Du er nået til vejs ende. Du er nu godt rustet til at gå i gang med at lave dit eget spil i Scratch. Hvis du har lyst til at lære endnu mere ved at bygge videre på spillet nu, kan du fortsætte med Opgaver til Scratch 2.