Introduktion til Scratch

Scenen

Alt i Scratch foregår på et område vi kalder Scenen. Ting der er på Scenen, har en position der er angivet som to tal: X og Y. De to tal er et koordinat i et Koordinatsystem. Koordinatet (0,0) er midt på Scenen. Når man flytter musen rundt på Scenen, kan man i nederste højre hjørne af Scenen, se musens position i koordinatsystemet.

En Scene kan have en Baggrund. Du kan vælge en Baggrund fra et eksisterende bibliotek, eller du kan lave din egen. Man kan tegne en Baggrund directe i Scratch, eller uploade en fil fra sin computer.

Sprites

Scenen placerer vi de objekter der skal være med i vores spil/film. De kaldes Sprites. De kan have en række forskellige udseender: De kaldes Kostumer. F.eks. kunne en Sprite forstillende en menneske der blinker, have to Kostumer: det ene Kostume ville være et billede af mennesket med begge øjne åbne, og det andet ville være et billede af mennesket med det ene øje lukket. Hvis man skifter mellem de to Kostumer ville vores Sprite se ud som om den blinker. I Scratch er der et bibliotek med indbyggede Sprites man kan bruge. Man kan også tegne sine egne sprites, eller uploade billedfiler man allerede har lavet.

Scripts

Får at få vores Sprites til at gøre noget, skal de have et program. Programmerne i Scratch kaldes Scripts. I Scratch, programmerer man ved at kombinere klodser med forskellige farver. Der er 10 forskellige typer klodser.

Bevægelse: Klodser der ændrer en Sprites position eller rotation.

Udseende: Klodserne i denne kategori bruges til at ændre en Sprites Kostume, gøre en Sprite større elle mindre, bestemme hvilke Sprites der skal være foran andre og at ændres Scenens baggrund. Der er også klodser der laver talebobler så Sprites kan opføre sig som figurer i en tegnefilm.

Lyd: Disse klodser bruges til at afspille Lyde.

Pen: Med klodserne i denne kategori kan man kontrollere en pen som Sprites kan trække efter sig for at tegne på Scenen.

Data: Her findes klodser der bruges til variable og lister. En variable kan bruges til f.eks. at holde styr på hvor mangle liv en spiller har tilbage, eller hvor mange point der er blevet scoret i et spil.

Hændelser: Ved at bruge denne type klodser kan du reagere når spilleren trykker på en tast eller klikker på en Sprite med musen. Der er også muligt for en Sprite at sende beskeder til andre Sprites så de kan reagere når der er sket noget særligt.

Styring: Her er mulighed for at tage beslutninger på baggrund af situationen i spillet. Man kan lave Loops hvor noget skal fortsætte så længe noget er opfyldt. Det kunne f.eks. være at spilleren har mere end 0 liv tilbage. En anden funktion er, at lave kloner af en Sprite. Det er praktisk når man skal lave en hel hær af Zombier.

Registrering: Når man skal finde ud af om Sprites rører hinanden, skal man bruge klodser i denne kategori. Man kan kan måle afstanden til ting, finde musepilens koordinater og meget mere.

Operatorer: Matematiske operationer og sammenligning af tal

Flere brikker: Her kan du lave dine egne klodser der kan genbruges. I programmering kalder man den slags klodser for Funktioner.

Lyde

Der kan bruges Lyde i et Scratch-program. Der er et bibliotek af Lyde man kan bruge. Det er også muligt at optage egne lyde eller at uploade lyde fra sin egen computer. Det er muligt at styre Lydene fra Scripts. F.eks. kan man afspille en Lyd når to Sprites støder sammen. Man kan editere Lyde direkte i Scratch.

Leave a Reply