Lav dine egne LEGO-klodser med openSCAD

I Opfinderklubben laver vi 3D-modeller med openSCAD. I openSCAD beskriver man sine figurer ved at programmere i tekst. F.eks. laver man en cylinder med kommandoen cylinder, og man flytter figurer rundt i de tre dimensioner med  kommandoen translate. En oplagt ting at lave for at øve sig, er LEGO-klodser. Her følger et par billeder der viser dimensionerne på klodserne. Alle mål på LEGO-klodser er delelige med 1.6mm (The LEGO unit). Der er glimrende dokumentation af openSCAD. Jeg foretrækker, at tage udgangspunkt i deres cheat sheet.

Tegning A

På denne tegning, er alle mål angivet i LEGO units på 1.6mm. Hvis et mål er angivet som 5, er det altså 5 x 1.6mm = 8mm.

Tegning B

På denne tegning, er målene angivet i mm. Alle mål er delelige med 1.6mm (The LEGO unit).

En LEGO-klods i openSCAD

Her er et billede af en 4×4 LEGO-klods lavet i openSCAD. Dimensionerne er som på de to tegninger oven for.

Telespiele: Stemmestyret Pong på vesttysk TV i 1977

På dansk TV, havde vi fra 1989 computerspillene Osvald og Hugo, der blev spillet af seere der ringede ind til programmet. På vesttysk TV, kunne man helt tilbage i 1977 spille Pong ved at ringe ind til programmet Telespiele. Spillet blev styret af lyd. Det er uklart, om spillet bliver styret af toner, eller om det er lydstyrken der er afgørende. Hvordan synes du det virker på videoen her under?

Introduktion til spilprogrammering med Python og PyGame

Hvis du allerede kender lidt til sproget Python, kan du komme i gang med at programmere dine egne spil med biblioteket PyGame ved at følge dette YouTube-kursus fra Kids Can Code.

Du vil lære at lave at lave: Et klassisk shoot-em-up a la Space Invaders, Et platform-spil a la Super Mario Brothers og et felt-baseret-spil a la Gauntlet.

Der er 58 videoer på mellem 10 og 13 minutter, så der er nok til hele sommerferien!

Hvis du ikke allerede kender noget til Python, kan du begynde med at gennemføre Python-kurset fra Kids Can Code (Video) eller www.learnpython.org  (Tekstbaseret).

En samling sprites til spil

Phillipp Lenssen fra outer-court.com har lavet en samling sprites som alle frit kan bruge, bare man siger hvor de kommer fra (CC BY 3.0). Der er over 700 sprites. Hver sprite er animeret for alle fire retninger, og er gemt i sin egen fil. På den måde er det nemt at importere sprites i f.eks. Scratch eller at bruge dem med PyGame/Python .

Du kan downloade samlingen fra OpenGamerArt.org, eller direkte fra Opfinderklubben.

Historien om verdens første video-arkadespil

Den 15. oktober 1971 blev verdens første video-arkadespil præsenteret på messen “Music operators of America” i Chicago. Spillet der hed Computer Space, var lavet af Nolan Bushnell og Ted Dabney. Bushnell havde siden 1960’erne drømt om en elektronisk spillemaskine som afløser for de upålidelige mekaniske spillemaskiner som man ellers havde haft.

Læs hele den fantastiske historie hos tehnologizer.com i artiklen Computer Space and the Dawn of the Arcade Video Game.

Lær at programmere med Basic-256

I Opfinderklubben er vi begyndt at programmere i sproget Basic-256. James M. Reneau har skrevet bogen So You Want To Learn To Program der er en god introduktion til tekst-baseret programmering. Bogen er Open Source og kan downloades gratis fra bogens hjemmeside. For at sørge for at bogen altid vil være tilgængelig, har jeg valgt også at gøre bogen tilgængelig på opfinderklubben.dk. Her følger en liste over bogens kapitler med tilhørende links.

  1. Front Material
  2. Chapter 1: Meeting BASIC-256 – Say Hello
  3. Chapter 2: Drawing Basic Shapes
  4. Chapter 3: Sound and Music
  5. Chapter 4: Thinking Like a Programmer
  6. Chapter 5: Your Program Asks for Advice
  7. Chapter 6: Decisions, Decisions, Decisions
  8. Chapter 7: Looping and Counting – Do it Again and Again
  9. Chapter 8: Custom Graphics – Creating Your Own Shapes
  10. Chapter 9: Functions and Subroutines – Reusing Code
  11. Chapter 10: Mouse Control – Moving Things Around
  12. Chapter 11: Keyboard Control – Using the Keyboard
  13. Chapter 12: Images, WAVs, and Sprites
  14. Chapter 13: Printing
  15. Chapter 14: Arrays – Collections of Information
  16. Chapter 15: Mathematics – More Fun With Numbers
  17. Chapter 16: Working with Strings
  18. Chapter 17: Files – Storing Information For Later
  19. Chapter 18: Stacks, Queues, Lists, and Sorting
  20. Chapter 19 – Runtime Error Trapping
  21. Chapter 20: Database Programming
  22. Chapter 21: Connecting with a Network
  23. Appendices