Af og til, kan det føles lidt tørt at komme i gang med at programmere i tekst, hvis man kommer fra Snap! eller Scratch. En sjov måde at begynde på, er at programmere sit eget rumskib der kæmper mod andre rumskibe. Det kan man gøre på siden codegames.io. Ved at kigge på nogle variable, kan man få at vide hvor fjenden er, end fart osv. Der er et simpelt sprog, med tilhørende dokumentation. Man kan vælge mellem et antal rumskibe at kæmpe mod, men desværre er der ikke mulighed for at kæmpe med andre brugeres rumskibe. Det virker som om den funktionalitet har været planlagt, men at det aldrig er blevet til noget.
Her er et program vi har udviklet i Opfinderklubben
Du kan kopiere vores program, og bruge det som udgangspunkt for dine egne eksperimenter på codegames.io.
# What to do if enemy is in range if enemy_visible == 1 # Turn towards the enemy turn_speed = enemy_angle/2 right(turn_speed) # Register that we turned (To escape loops) total_turn = total_turn + turn_speed # Fire if enemy is in front if abs(enemy_angle) < 15 fire end # Slower if too close if enemy_distance < 30 slower else faster end # Set random turn value for seek mode turn_seek = rand(-1,1)*100 # What to do if we can not see the enemy else # Turn left(turn_seek) # Register turn total_turn = total_turn + turn_seek # Make sure we do not stop if speed < 2 faster end # Rift at random (To escape) if rand(0,1) * 1500 < 1.0 rift end end # What to do if we turned the same way for a while if abs(total_turn) > 500 # New random turn value turn_seek = rand(-1,1)*100 rift total_turn = 0 end