Programmér dit eget rumskib

Af og til, kan det føles lidt tørt at komme i gang med at programmere i tekst, hvis man kommer fra Snap! eller Scratch. En sjov måde at begynde på, er at programmere sit eget rumskib der kæmper mod andre rumskibe. Det kan man gøre på siden codegames.io.  Ved at kigge på nogle variable, kan man få at vide hvor fjenden er, end fart osv. Der er et simpelt sprog, med tilhørende dokumentation. Man kan vælge mellem et antal rumskibe at kæmpe mod, men desværre er der ikke mulighed for at kæmpe med andre brugeres rumskibe. Det virker som om den funktionalitet har været planlagt, men at det aldrig er blevet til noget.

Her er et program vi har udviklet i Opfinderklubben

Du kan kopiere vores program, og bruge det som udgangspunkt for dine egne eksperimenter på codegames.io.

# What to do if enemy is in range
if enemy_visible == 1
  
  # Turn towards the enemy
  turn_speed = enemy_angle/2
  right(turn_speed)
  
  # Register that we turned (To escape loops)
  total_turn = total_turn + turn_speed
    
  # Fire if enemy is in front
  if abs(enemy_angle) < 15
    fire
  end
  
  # Slower if too close
  if enemy_distance < 30
    slower
  else
    faster
  end

  # Set random turn value for seek mode
  turn_seek = rand(-1,1)*100
  
# What to do if we can not see the enemy
else
  # Turn
  left(turn_seek)
  # Register turn
  total_turn = total_turn + turn_seek
  
  # Make sure we do not stop
  if speed < 2
    faster
  end

  # Rift at random (To escape)
  if rand(0,1) * 1500 < 1.0
    rift
  end
  
end

# What to do if we turned the same way for a while 
if abs(total_turn) > 500
  # New random turn value
  turn_seek = rand(-1,1)*100
  rift
  total_turn = 0
end