Få en figur til at følge efter en anden i Scratch

Dette er tredie post i en serie der introducerer programmering i Scratch. Vi har først lavet en figur der kan styres med piletasterne. Dernæst, lærte vi at bruge egen grafik til figuren, så den ses fra forskellige sider, når den bevæger sig rundt på skærmen.

I denne post, skal vi se hvordan vi kan få en sprite (En figur i Scratch) til at følge en anden spritescratch-cat-globe

Hvad vil det sige at følge efter nogen? Lad os lige tænke over det…. Det er, heldigvis, en ret simpel opgave. Vi skal prøve, at dele opgaven op i nogle simple trin. En sådan række trin, der tilsammen løser en opgave,  kaldes en Algoritme. Efter at have tænkt lidt over opgaven, når jeg frem til, at den består af tre trin. Gå nu væk fra din computer et stykke tid, mens du tænker over opgaven. Hvilke trin når du frem til? Ender du med mere end tre trin?

Her er de trin, jeg mener vil løse opgaven:

  1. Peg mod den figur jeg skal følge
  2. Gå 2 trin frem
  3. Gå til trin 1

Det må  være ret nemt for os, at lave sådan et script (dvs. program) i Scratch. Tilføj en ny sprite til dit program. Lav et script i den nye sprite der udfører den algoritme jeg har beskrevet. Jeg bruger fire klodser i mit program. Du skal bruge klodser fra kategorierne styring og bevægelse. I mit script, skal min sprite følge efter en sprite med navnet Sprite1. I dit program, hedder den sprite du vil følge efter sikkert noget andet. Det er helt fint. Prøv at lave programmet selv, før du kigger på min løsning som kommer her under.

scratch-peg-og-gaa-01

Nåede du frem til samme løsning som mig? Det fungerer godt, men måske vores nye sprite lidt for god til at følge efter den gamle sprite. Kan vi ikke gøre noget ved det?

Problemet er vel, at den nye sprite altid går i den præcist rigtige retning. Det er jo fordi den ændrer retning hver gang den har flyttet sig med -klodsen. Hvad hvis den kun ændrede sin retning når den havde flyttet sig frem f.eks. 30 gange? Opdater dit script, så det sker. Herunder, kan du se hvordan jeg har gjort det, men prøv at finde din egen løsning før du kigger på min.

scratch-peg-og-gaa-02

Eksperimenter med dit script for at finde måder at gøre din nye sprite mindre god til at fange den gamle sprite. Næste gang, skal vi kigge på hvordan kan kan få programmet til at gøre noget uventet. På den måde, kan vi skabe mere spænding i spillet.

I næste afsnit, kigger vi på hvordan fjenden kan gøres mindre forudsigelig ved at bruge tilfældige tal.

2 thoughts on “Få en figur til at følge efter en anden i Scratch

Comments are closed.